ID06 kortet

Orderportalen

Hur loggar jag in till orderportalen? Så här loggar du in till beställningsportalen för att beställa nya ID06-kort 2.0:
  1.  Använd den e-postadress och lösenord som du angav när du registrerade ditt personliga konto i ID06-systemet.
  2.  Beställ dina nya kort här
Vi kan inte beställa ID06-kort, vad är fel?
    1. Har du registrerat ett personligt konto i ID06-systemet?
 
  1. Är företaget registrerat i ID06-systemet?
    • Om inte, börja med att registrera företaget här
    • Företagsregistreringen måste godkännas av firmatecknare. Registreringen kommer att nekas om det inte är firmatecknare som godkänner.
  2. För att du ska få beställa ID06-kort för ett företag måste du:
    • Vara firmatecknare eller
    • Vara godkänd beställare/administratör. Firmatecknaren godkänner vilka som får beställa och de läggs till i systemet när företaget registreras. Firmatecknaren kan också logga in till serviceportalen efteråt, och bjuda in personer att få behörighet att beställa kort.
    • De inbjudna får ett mail med länk och kan registrera sitt personliga konto. Om du redan har ett personligt konto registrerat och därefter blir utsedd av firmatecknare att beställa kort, loggar du bara in i orderportalen med dina nya rättigheter för beställning. Logga in här.
  3. Om du inte kan beställa kort, kontrollera med firmatecknaren för företaget att du har fått den behörigheten i systemet.
 Guider:
Skapa ett ID06-konto

Registrera företaget

Utse kortbeställare

Beställ kort
Varför kan jag inte logga in med e-post och lösenord som jag tidigare fått från er? De inloggningsuppgifter du tidigare fått gäller för beställningar av gamla ID06-kort 1.0!
  • För att beställa nya kort behöver du registrera företag och personuppgifter i det nya ID06-systemet. Läs mer här hur du gör här
  • Här registrerar du företag och personligt konto: 
  • När du har ett personligt konto i ID06-systemet och företaget är registrerat kan du beställa de nya korten här
Guider:
  1. Registrera ett personligt ID06-konto
  2. Registrera företaget
  3. Utse administratörer och kortbeställare
  4. Beställ kort
Orderportalen är långsam, vad kan jag göra? Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Google chrome.
Kan jag byta leveransadress? Ja det kan du. Har du beställt kort tidigare kommer du automatiskt att se en lista med leveransadresser att välja mellan. Välj en adress från listan eller skriv in en ny adress. Beställningen skickas till vald adress.

Godkänna beställning

Vem godkänner kortbeställningen?
  1. Beställare/Administratör godkänner beställningen
  2. Nexus godkänner att beställningen uppfyller kraven (ex krav på korrekt foto)
  3. Kortinnehavaren godkänner sin kortbeställning
Först när alla tre instanser har godkänt kommer kortet att kunna produceras!
Jag kan inte godkänna min kortbeställning, varför? Alla personuppgifter i beställningen, ex namn eller personnummer, måste stämma överens med ditt BankID. Om exempelvis namnet eller personumret är fel kommer du inte kunna godkänna din beställning.

  • Beställaren måste korrigera uppgifterna i beställningen och skicka den korrigerade kortbeställningen till dig för nytt godkännande.
Beställningen har inte godkänts av Nexus, varför? Orsaken kan vara att något i beställningen är felaktigt. Ofta är det fotot som inte uppfyller kraven. Beställaren får ett mail från Nexus som meddelar att kortet nekats samt orsaken. När kortet nekats måste en ny beställning göras. Regler för fotot finns att läsa i orderportalen. Eller här Som beställare kan du se status för dina kortbeställningar i orderportalen.
  1. Välj Tidigare beställningar.
  2. I statusfältet väljer du Ej godkänt av Nexus.
Beställningen har inte godkänts av kortinnehavaren, vad händer nu? Nexus kan inte producera kortet innan det är godkänt av kortinnehavaren som bekräftar beställningen med BankID.

I orderportalen kan kortinnehavaren som försökt godkänna kortet men misslyckats, skriva in en orsak, ex felstavat namn. Om uppgifter i beställningen inte stämmer överens med personuppgifterna i kortinnehavarens BankID kan kortet inte godkännas.

Se status på kort

Var kan jag se status för ett kort? I beställningsportalen kan du se status för alla kort som finns registrerade på företaget. Gör så här:
  1. Logga in till Nexus beställningsportal
  2. Välj Tidigare beställningar
  3. Klicka på Status och välj den kortstatus du vill se. Sök.

Ändra/spärra kort

Hur spärrar jag ett kort?
  1. Logga in till Nexus beställningsportal och välj TIDIGARE BESTÄLLNINGAR.
  2. Klicka på SÖK på personnummer för den kortinnehavare vars uppgifter ska ändras.
  3. Kicka på förstoringsglaset till höger vid valt kort
  4. Kicka på Åtgärder och välj Blockera kort.
  5. Kortet är nu spärrat.
   
Hur ändrar jag ett kort?
  1. Logga in till Nexus beställningsportal och välj TIDIGARE BESTÄLLNINGAR.
  2. Klicka på SÖK på personnummer för den kortinnehavare vars uppgifter ska ändras.
  3. Kicka på förstoringsglaset till höger vid valt kort
  4. Kicka på Åtgärder och välj Ändra beställning
  5. Ändra uppgifter som stavning av namn, telefonnummer, personnummer m.m
  6. Kicka på Spara
  7. Klicka på Åtgärder och skicka ut ny påminnelse
  8. Kortinnehavaren får nu meddelande för att godkänna de ändrade uppgifterna
OBS! Kortet går inte att ändra om kortinnehavaren har nekat kortet! Då måste en ny kortbeställning göras!

Aktivera kort

Länk till aktivering i ID06 systemet Här aktiverar du ditt kort.
Så här aktiverar du ditt nya kort med BankID Guide för hur du aktiverar ditt kort med BankID
Så här aktiverar du ditt nya kort med identifiering av pass eller ID Guide för hur du aktiverar ditt nya kort med pass eller nationellt ID

Foto på kortet

Regler för fotot på kortet Om fotot inte uppfyller ID06 AB:s krav får Nexus inte producera kortet. Här finns kraven för fotot
Hur ska ett godkänt foto se ut? Fotot måste ha:
  • Vit enfärgad bakgrund
  • Huvud och axlar ska utgöra 70-80% av bildytan
  • Bilden måste vara skarp, utan reflektioner eller skuggor
Observera, om fotot inte uppfyller kraven måste Nexus neka kortet och en ny kortbeställning med ett nytt foto måste läggas!Du hittar hela kravlistan för ett godkänt foto härHär kan du se exempel på foton som inte godkänns
Varför produceras inte vårt kort – anledningen sägs vara felaktigt foto? Reglerna för fotot på ID06-kort 2.0 är strängare än tidigare och vi som kortleverantör har krav på oss från ID06 AB att strikt följa reglerna för fotokraven och vi måste neka kort vars foto inte uppfyller kraven.Du hittar hela kravlistan för ett godkänt foto härHär kan du se exempel på foton som inte godkänns

Kortet fungerar ej

Det står att kortet är giltigt men att det inte är aktivt, vad ska jag göra? Kortinnehavaren måste aktivera sitt kort när det levererats. Här finns en guide för hur kortet aktiveras.
Pinkoden När du aktiverar ditt ID06-kort 2.0 får du en PIN-kod som automatiskt kopplas till ditt kort. Vill du se din PIN-kod?
  1. Logga in till ID06 portalen här
  2. Klicka på PIN-kod

Logotyp

Hur gör jag för att få företagets logotyp i färg i på kortet?
  1. Är det första gången du beställer ID06-kort 2.0?  I så fall kan du välja logotype i färg i orderportalen. Samtliga kommande kort kommer då att produceras med loggan i färg.

  2. Har du beställt 2.0 kort vid tidigare tillfälle? Skicka då logotype tillsammans med organisationsnummer och kontaktuppgifter till colorlogo@nexusgroup.com så hjälper vi dig!
Vilken storlek ska logotypen ha när jag laddar upp den? Loggan ska vara minst 354px bred och 118px hög för den nya standarden.
Jag har laddat upp loggan men får inte upp den till min beställning, vad är fel? Du kan ha klickat i Nej i den första vyn för att använda logotype på kortet. Ändra till Ja så får du med loggan på kortet.  Dubbelkolla att måtten för loggan är korrekta.
Hur ändrar jag vår logga? Maila den nya loggan, organisationsnummer och dina kontaktuppgifter till colorlogo@nexusgroup.com så hjälper vi dig!

Pris

Vad kostar ett ID06-kort? Priser för kort och tjänster hittar du här

Har du problem med

  • att registrera ditt personliga ID06-kort?
  • att logga in med BankID?
  • att verifiera ditt konto eller ditt kort?
  • att firmatecknaren inte kan godkänna företagsregistreringen?

Då måste du kontakta ID06 AB
E-post: support@id06.se
Webb: https://id06.se/