Svar på vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får om ID06 och vad det innebär att vara Nexus-kund.

Undrar du något annat? Mejla oss på id06@nexusgroup.com eller ring tel: 010-33 33 280.

Hur lång tid tar det innan jag får mina ID06-kort?

Med standardleverans inom Sverige kommer kortet till vald adress inom 5 arbetsdagar efter det att kortinnehavaren godkänt kortbeställningen.

Nexus erbjuder även expressleverans då du kan hämta upp ditt kort inom 2 timmar efter det att du som kortinnehavaren godkänt beställningen.

Vad kostar ett ID06-kort?

Priser för nya ID06-kort (alla priser är exklusive moms.):
Standardkort – 199 kronor per kort, inklusive frakt. Inga registreringsavgifter tillkommer.

Förutom ovanstående erbjuder vi ett antal tilläggstjänster som du hittar i vår prislista.

Hur byter jag logga?

Administratörer kan ladda upp nya logga i orderportalen. Se instruktioner i orderportalen.

Hur ska personbilden se ut?
  • Fotot ska vara välliknande.
  • Bilden ska ha en ljus och enhetlig bakgrund samt tillräckligt belyst så personen syns tydligt.
  • Porträttbilden ska vara från bröstet och uppåt.
  • Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
  • Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
  • Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
  • Individen ska inte bära keps, hjälm eller ha mörka eller färgade glasögon.
  • Individen får inte ha någon huvudbonad eller liknande.
  • Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
  • Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
  • I beställningsportalen finns ett verktyg du själv kan beskära bilden med.
  • Vi granskar och beskär bilden vid behov för att anpassa den till ID06-kortet.
  • Både svartvita foton och färgfoton är godkända.

OBS! Du som beställare ansvarar för att bildkvalitén uppfyller kraven. Foto som inte uppfyller kraven kommer inte att produceras och ett nytt foto måste laddas upp till beställningen!

Har du problem att ladda upp ett foto?

Det kan bero på att företagets datorer skyddas genom brandväggar och dylikt, och därmed förhindrar delning av filer. Använd en extern dator eller se till att systemet tillfälligt tillåter uppladdning av foton för att genomföra registreringen.

Kan man få fakturan i annan valuta än SEK?

Nej, för tilfället kan vi inte erbjuda annan valuta än SEK.

Nexus hantering av personuppgifter

Samtliga personuppgifter lagras och hanteras av ID06 AB. Mer info finns här: id06.se/nytt-id06-avtal-anvandarforetag

Hur säger jag upp mitt ID06-konto?

För att säga upp kontot behöver en behörig beställare eller firmatecknare maila in uppsägning till oss på: id06@nexusgroup.com . Skriv med organisationsnummer.

OBS Alla ID06-kort kommer att bli obrukbara när kontot sägs upp.

Teknik och ökad säkerhet i kortet

Det nya ID06-kortet bygger på en säkrare teknisk plattform och är utan EM-chip, för att minska sårbarheten för bedrägeri.

I kortet finns också en helt ny teknik som bygger på PIV-standard vilket motsvarar samma höga säkerhet som finns i många bankkort.

Tekniken möjliggör tvåfaktorsautentisering eftersom kortinnehavaren även får en personlig PIN-kod.

Hela processen där du registrerar företag och personligt konto, beställer och godkänner kort kräver  identifiering med BankID  för att säkerställa att endast behörig person får sitt ID06-kort och att det finns en tydlig koppling mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur gör jag för att lägga till en beställare?

Vi behöver få in ett mail från en behörig beställare eller firmatecknare som skriver med informationen nedan:

För- och efternamn
Personnummer
Mobilnummer
E-postadress
Leveransadress
Organisationsnummer

Hur beställer jag ID06-kort?

Registrera personligt konto i nya ID06-systemet och knyt ditt konto till ett företag.

Här får du en steg för steg guide hur företag och personer registrerar sig i ID06-systemet: https://doc.nexusgroup.com:8443/display/PUB/ID06

Här registrerar du ett personligt konto (och företag om det inte är gjort sedan tidigare):
https://portal.id06.se/api/registration/create-account/card-supplier/nexus

När du har ett konto i ID06-systemet och företaget är registrerat kan du beställa de nya korten här:
https://orderportal.nexusid06.se

Du använder de uppgifter du angav när du skapade ditt personliga konto när du loggar in till Nexus orderportal.

Du kan inte använda dina gamla inloggningsuppgifter (som du använt för att beställa de gamla ID06-korten, 1.0) för att beställa de nya korten, 2.0.

Hur länge är korten giltiga?

Ett ID06-kort är giltigt i max 5 år. Administratör kan sätta korta gilitighetstid om så önskas.

Vad är LoA2?

ID06-korten följer eIDAS-förordningen (eIDAS reglerar ex. BankID i Sverige) och finns i tre LoA-nivåer (Level of Assurance). Sveriges Byggindustrier har valt nivån LoA 2 som innebär en hög tillitsnivå bland annat genom att säkerställa identiteten på firmatecknare, beställare och kortinnehavare via säker identifiering med svensk BankID.

Vad gör vi om beställare och/eller kortinnehavare inte har svenskt BankID?

Företag och personer som inte har tillgång till svenskt BankID kommer att kunna identifiera sig och sitt företag med ett pass via en pass-scanner. Mer information om identifiering via pass-scanner kommer senare.

Varför finns inte EM-chip i det nya ID06-kortet?

ID06 AB vill höja säkerheten i ID06-kort och har en långsiktig målsättning att införa säkrare teknologier i kortet. I de nya korten kommer MIFARE Classic att fortsätta vara tillgängligt, till år 2020 är ambitionen att gå över till säkrare tekniker. Mer information hittar du på https://id06.se/fragor-svar/

Vem godkänner beställningar för de nya korten?
  1. Beställaren loggar in med det användarnamn och lösenord man valt i första steget och registrerar en beställning.
  2. Kortinnehavaren godkänner beställningen av sitt kort med Svenskt BankID. Kortinnehavaren verifierar också att personuppgifterna, som ska tryckas på kortet, är korrekta (stavning av namn, födelsenummer etc).
  3. Korten produceras först efter det att  kortinnehavaren verifierat och godkänt beställningen för sitt kort.

För mer information om hur det går till, klicka här.

Vi behöver EM-teknologi korten för att komma in till byggnader, vilka lösningar finns för det?

Det finns flera olika lösningar och Nexus rekommenderar något av följande:

  1. Korthållare med EM transponder
  2. Nyckelbricka med EM teknologi
  3.  Kort med EM teknologi

Samtliga alternativ kommer att finnas tillgängliga i Nexus orderportal där du beställer dina kort.

Viktiga datum!

Fram till 31 mars 2019 kan ni beställa de gamla ID06 korten 1.0 i Nexus kortportal som tidigare.

Den 20 juni 2019 kommer alla gamla ID06-kort att automatiskt spärras och sluta fungera.

Mellan oktober 2018 och 20 juni 2019 kommer de nya och de gamla korten att fungera parallellt.

Senast den 20 juni 2019 behöver samtliga kortinnehavare ha fått sina nya ID06-kort!

Beställningen har inte godkänts av Nexus, varför?

Orsaken kan vara att något i beställningen är felaktigt. Ofta är det fotot som inte uppfyller kraven, det kan var för mörkt eller oskarpt. Beställaren får ett mail från Nexus som meddelar att kortet nekats samt orsaken. Beställningen ligger kvar så att beställaren kan korrigera felet, ex ladda upp ett nytt foto. Regler för fotot finns att läsa i orderportalen.

Som beställare kan även se status för dina kortbeställningar i orderportalen.
Välj Tidigare beställningar. I statusfältet väljer du Ej godkänt av Nexus.

Hur lägger jag till/tar bort användare?

Firmatecknare godkänner att en eller flera personer får beställa kort genom att registrera deras namn och e-postadress i serviceportalen, https://portal.id06.se/#/registration/createaccount

Klicka på företagsnamnet till höger och välj alternativ lägga till/ta bort användare och beställare.

Firmatecknare utser även Administratörer som, utöver att lägga beställningar, även har behörighet att lägga till/ta bort användare/beställare i serviceportalen, https://portal.id06.se/#/registration/createaccount

De nya beställarna/administratörerna får ett mail med inbjudan att registrera ett personligt konto.

Om du redan har ett personligt konto i ID06-systemet kan du direkt efter att firmatecknare godkänt dig, gå till Nexus orderportal och lägga beställningar. Du använder samma inloggningsuppgifter till orderportalen som när du skapade ditt personliga konto. https://orderportal.nexusid06.se

Läs mer om hur du skapar ett personligt konto här: https://doc.nexusgroup.com:8443/pages/viewpage.action?pageId=22316745

Hur och var kan jag aktivera ID06-kortet?
  1. Aktivera kortet här: https://portal.id06.se/api/cards/confirm-order/nexus
  2. Följ instruktionen för att aktivera kortet
  3. Ange kortets serienummer, det finns på ditt kort; BB-xxxx-xxxxxx
  4. Vid aktivering får du en PIN-kod som kopplas till ditt kort. Du ser PIN-koden genom att klicka i rutan längst ned till vänster vid din kortbeställning, visa PIN. PIN-koden visas inte upp på skärmen om du inte klickar i Visa PIN. Du kan alltid logga in igen för att se din PIN-kod.
  5. Nu kan du börja använda ditt kort.
Hur ombeställer jag ett kort?

Om ett kort tappats bort eller blivit stulet blockeras det aktuella kortet och ett nytt kan ombeställas:

  1. Välj ”Ny order”, klicka på nästa. Du får nu upp de kortinnehavare som har beställt ett kort.
  2. Välj den person som ska få ett nytt kort genom att klicka i rutan till höger och ”Validera”.
  3. Klicka ”Nästa” och gå vidare i orderflödet. Bekräfta beställningen genom ”Validera”.
    Det kan komma att stå ett pris för kortet i slutet av processen men kortet kommer inte att faktureras, så det kan ni bortse från.
    En ny beställning skapas för det specifika kortet. Kortinnehavaren kommer att få godkänna kortet (precis som tidigare). När kortet bekräftats av kortinnehavaren kommer ett nytt, kort att produceras.
  4. Ett nytt kort skickas ut till kortinnehavaren.
Hur spärrar jag ett kort?
  1. Logga in i orderportalen, https://orderportal.nexusid06.se.
  2. Välj ”Tidigare beställningar” i fältet ”Status”, sedan välj ”Aktiva” (för att se aktiva kort).
  3. Markera aktuellt kort.
  4. Välj Blockera kort.
Jag är kund redan, måste jag registrera mig igen?

Ja, alla företag och personer måste registrera sig på nytt i det nya ID06 systemet. Det är ett krav från ID06 AB.

Alla som använder systemet; beställare, kortinnehavare eller firmatecknare måste registrera ett personligt konto i ID06-systemet.

Här får du en steg för steg guide hur företag och personer registrerar sig i ID06-systemet:
https://doc.nexusgroup.com:8443/display/PUB/ID06

Här registrerar du företag och personligt konto:
https://portal.id06.se/api/registration/create-account/card-supplier/nexus

  1. När du registrerat dina uppgifter kan de nya korten, 2.0  beställas.
  2. Här beställer du de nya korten: https://orderportal.nexusid06.se

Du använder de inloggningsuppgifter som du angav när du skapade ditt personliga konto när du loggar in i Nexus orderportal.

Du kan inte använda dina gamla inloggningsuppgifter för att beställa de nya korten, 2.0.

Jag kan inte godkänna min kortbeställning, varför?

Något/några av dina personuppgifter kan vara felaktiga i beställningen, ex felstavat namn eller fel i personnumret. När du försöker bekräfta kortbeställningen med ditt BankID stämmer inte uppgifterna överens. Beställaren måste korrigera uppgifterna i beställningen och skicka den korrigerade kortbeställningen till dig för godkännande. När uppgifterna i beställning och BankID stämmer överens kan du godkänna din kortbeställning.

Kan jag avbryta en beställning?

Beroende på hur långt i beställningsflödet du hunnit kan du avbryta och ta bort ett kort. I vyn vid ordersammanfattning kan du klicka på ett specifikt kort och därefter ”ta bort”.

Om du kommit igenom hela orderflödet och godkänt beställningen kan beställningen endast avbrytas genom att kortinnehavaren inte godkänner kortbeställningen. Alternativt måste du spärra/blockera kortet.

Kortet kommer inte att börja produceras innan kortinnehavaren godkänt beställningen.

Kan jag byta leveransadress?

Har du beställt 2.0 kort tidigare kommer du automatiskt att se en lista med leveransadresser att välja mellan. Välj en adress från listan eller skriv in en ny adress. Beställningen skickas till vald adress. Du väljer adress på ett ställe i det nya beställningsflödet.

Att byta leveransadress i den nya orderportalen är enklare än i den gamla portalen.

Kortet är giltigt men det står att det inte är aktivt, vad ska jag göra?

Kortinnehavaren måste aktivera sitt kort när det levererats. Tillsammans med kortet finns ett brev med instruktion om hur du aktiverar ditt kort.

Orderportalen är långsam, vad kan jag göra?

Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Google chrome.

Var beställer jag de nya ID06-korten?

Här beställer du dina kort: https://orderportal.nexusid06.se

Här kan du läsa mer om hur du beställer dina kort.

Var kan jag se status för ett kort?
  1. Logga in i orderportalen: https://orderportal.nexusid06.se
  2. På första sidan väljer du ”Tidigare beställningar”.
  3. I fältet status kan du välja olika status och få upp en sammanställning för just den statusen (aktiv, spärrad, väntar på godkännande från kortinnehavare etc). I sammanställningen kan du markera ett specifikt kort om du vill ändra något, ex spärra ett kort.
Varför kan jag inte logga in med e-post och lösen som jag tidigare fått från er?

De inloggningsuppgifter du tidigare fått gäller för beställningar av gamla ID06-kort 1.0!

För att beställa nya kort behöver du registrera företag och personuppgifter i det nya ID06-systemet. Läs mer här hur du gör:
https://doc.nexusgroup.com:8443/display/PUB/ID06

Här registrerar du företag och personligt konto:
https://portal.id06.se/api/registration/create-account/card-supplier/nexus

När du har ett personligt konto i ID06-systemet och företaget är registrerat kan du beställa de nya korten här:
https://orderportal.nexusid06.se

Om du fortfarande vill beställa de gamla korten, 1.0, loggar du in med användarnamn och lösenord: https://order.nexusid06.se/

Tänk på att dessa kort endast är giltiga till 2019-06-20!

Vem godkänner kortbeställningen?

Beställare/Administratör godkänner beställningen men kortet kommer inte att produceras förrän kortinnehavaren har godkänt sin kortbeställning. Läs mer https://doc.nexusgroup.com:8443/pages/viewpage.action?pageId=22316745

Vi kan inte beställa ID06-kort, vad är fel?
  1. Har du registrerat ett personligt konto i ID06-systemet?
  2. Är företaget registrerat i ID06-systemet?
  3. För att du ska få beställa ID06-kort för ett företag måste du:
    • Vara firmatecknare eller
    • Vara godkänd beställare/administratör. Firmatecknaren godkänner vilka som får beställa och de läggs till i systemet när företaget registreras. Firmatecknaren kan också logga in till serviceportalen efteråt, och bjuda in personer att få behörighet att beställa kort.
    • De inbjudna får ett mail med länk och kan registrera sitt personliga konto. Om du redan har ett personligt konto registrerat och därefter blir utsedd av firmatecknare att beställa kort, loggar du bara in i orderportalen med dina nya rättigheter för beställning, https://orderportal.nexusid06.se
  4. Om du inte kan beställa kort, kontrollera med firmatecknaren för företaget att du har fått den behörigheten i systemet.
Måste jag ha mitt personnummer på kortet?

Har du en Enskild firma?

JA – Enskild firma har innehavaren/ägarens personnummer som organisationsnummer. ID06 har beslutat att organisationsnummer alltid ska synas på kortet. För en Enskild firma betyder det att personnumret syns på kortet.

NEJ – om du inte har Enskild firma kommer ditt personnummer inte att synas på kortet. Personnumret syns då bara vid beställning och godkännande av kortet.

Var kan jag se aktiva kort?
  1. Logga in i orderportalen https://orderportal.nexusid06.se
  2. På första sidan väljer du ”Tidigare beställningar”.
  3. I fältet status kan du välja ”Aktiv” och se en sammanställning över samtliga kort som aktiverats. Du kan gå in på varje kort i sammanställningen om du vill ändra något, ex spärra eller ombeställa ett kort.
Hur lång giltighetstid har ID06-kort?

Ett standard ID06-kort är giltigt i 5 år. Du som beställare kan välja att sätta en kortare giltighetstid för ett visst kort om så önskas.

Jag har bytt namn, hur gör jag nu?

Du måste börja med att uppdatera ditt BankID. Namn och stavning som finns angivet i ditt BankID reglerar namn och stavning i ditt kort och dessa måste överensstämma, annars kan du inte godkänna din kortbeställning.

Jag har laddat upp loggan men får inte upp den till min beställning, vad är fel?

Du kan ha klickat i Nej i den första vyn för att använda logotype på kortet. Ändra till Ja så får du med loggan på kortet.  Dubbelkolla att måtten för loggan är korrekta.

Branschorganisationer

De företag som är medlemmar till en branschorganisation kan välja sin branschtillhörighet efter inloggning till https://orderportal.nexusid06.se.

De branschorganisationer som kräver godkänd utbildning och legitimitet innan ett ID06-kort ställs ut kommer att godkänna varje kortbeställning i en speciell godkännande portal. Efter godkännande kan Nexus producera respektive kort.

Vilken storlek ska logotypen ha när jag laddar upp den?

Loggan ska vara minst 354px bred och 118px hög för den nya standarden.

Det går inte att registrera företaget, vad är fel?

Är företaget godkänt och registrerat hos Bolagsverket?
De företagsformer som ID06 godkänt för registrering är (november 2018):

  • Aktiebolag
  • Handelsbolag
  • Kommanditbolag
  • Ekonomisk förening
  • Enskild firma (som är ansluten hos Bolagsverket)

Läs mer här: https://id06.se/dessa-kategorier-kan-registrera-sig-hos-id06-nu/

Firmatecknare måste ha tillgång till BankID för att kunna godkänna registreringen, om firmatecknare inte har BankID kan inte företaget registreras.

Kontrollera status på företagsregistreringen i ID06 serviceportal: https://portal.id06.se/api/registration/create-account/card-supplier/nexus

Eller kontakta ID06AB:s support för status.

Hur kan fler företag läggas till?

Loggar in till orderportalen: https://orderportal.nexusid06.se.
Klicka på Byt företag och du kan se samtliga företag som är länkade till dig. Du kan bjudas in av flera firmatecknare om du ska kunna beställa kort för flera olika företag.

Jag har inte BankID, hur beställer jag kort då?

För att kunna beställa eller använda ID06-kort, 2.0 måste du ha tillgång till BankID. Du behöver BankID för att legitimera dig och för att godkänna ditt kort. Om du inte har BankID kan du fortsätta att beställa ID06-kort av den gamla standarden 1.0 här: https://order.nexusid06.se/

Längre fram kommer det att bli möjligt att identifiera sig med pass eller annat nationellt ID. Mer info finns här: https://id06.se/dessa-kategorier-kan-registrera-sig-hos-id06-nu/

Kan jag administrera flera olika företag?

JA – du behöver bli inbjuden av respektive firmatecknare och därmed få tillstånd att hantera kortbeställningar för just det företaget. I orderportalen https://orderportal.nexusid06.se kan välja Byt företag och få upp en lista över de företag som du kan hantera.

Kan kommuner och organisationer registrera sig och beställa nya kort?

Kommuner och andra organisationer ska kunna registrera sig i nya ID06 systemet under våren 2019.
Er info hos ID06: https://id06.se/dessa-kategorier-kan-registrera-sig-hos-id06-nu/

Till dess kan ni beställa ID06-kort 1.0. här: https://www.nexusid06.se/bestall-id06-kort/

Varför står inte jag som firmatecknare?

Du måste vara registrerad firmatecknare hos Bolagsverket. Börja att kontroller att du finns med där. Om inte behöver ni komplettera med dig som firmatecknare. Den nya registreringen hos Bolagsverket kan ta en viss tid innan den aktiveras/blir synlig. Det är mot Bolagsverket som ID06 gör sina kontroller och godkänner företag och firmatecknare.

Vilka företag kan registrera sig för ID06-kort?

För att kunna registrera ett företag måste du vara firmatecknare för företaget och företaget måste vara registrerat hos Bolagsverket. Följande företagsformer är godkända av ID06 AB (november 2018):

Aktiebolag. Firmatecknare kan vara VD, extern verkställande direktör, extern firmatecknare, en ledamot, ordförande. Obs! firmatecknarna måste finnas med hos Bolagsverket!

Handelsbolag: Firmatecknare är Bolagsman

Kommanditbolag: Firmatecknare är Komplementär

Enskild firma*: Firmatecknare är Näringsidkare

Ekonomisk förening: VD, extern firmatecknare, en ledamot, ordförande

* För att en Enskild firma ska kunna ansluta sig måste den vara registrerad hos Bolagsverket.

https://id06.se/dessa-kategorier-kan-registrera-sig-hos-id06-nu/

Vilka personer på ett företag behöver ett personligt ID06 konto?

Det behöver alla som ska registrera och/eller godkänna någonting i ID06 systemet:

  • Administratör: Beställer kort, lägger till/tar bort användare, ger behörigheter
  • Användare: beställer kort i orderportalen
  • Kortinnehavare; Godkänner sin kortbeställning
  • Firmatecknare: Godkänner företagsregistrering och utser administratör

Mer info finns på Nexus DOC om hur du registrerar ett personligt konto: https://doc.nexusgroup.com:8443/display/PUB/ID06

Kan vi få sektorkodning i de nya korten?

Det är möjligt att sektorkoda korten men en unik kodstruktur måste sättas upp för varje företag.

Varför finns inte EM i de nya korten?

ID06 AB valt att ta bort EM från de nya korten då EM inte har en tillräckligt hög säkerhetsnivå.

Vad är ID06?

ID06-systemet ska främja en sund och säker arbetsplats för byggbranschen där endast behöriga individer har tillträde och att risken för svart arbetskraft minimeras.

Vem ska ha ett ID06-kort?

Alla som arbetar på en ID06 ansluten arbetsplats.

Alla företag kan ansöka om ID06-kort. Kortet ska utfärdas av det bolaget som betalar den anställdas lön och arbetsgivareavgifter. Det är med andra ord inte tillåtet att beställa till företagets underentreprenörer.

Vem äger ID06 AB?

Byggherrarna, Fastighetsägarna, SABO, Installatörsföretagen Maskinentreprenörerna, Plåt-och Ventföretagen, Glasbranschföreningen och Måleriföretagen går in som nya delägare i ID06 AB tillsammans med Sveriges Byggindustrier.