ID06-kortet

Varför kan jag inte beställa 1.0 kort? De nationaliteter och företag som kan beställa och använda nya ID06-kort 2.0 kan inte längre beställa 1.0 kort!
Här är alla som kan använda 2.0 kort
Den 21 januari upphör 1.0 korten att fungera och du kommer inte längre in på byggarbetsplatser utan ett nytt 2.0 kort.
Beställ 2.0 kort här

Orderportalen

Hur loggar jag in till orderportalen? Så här beställer du ID06-kort:
  1.  Använd den e-postadress och lösenord som du angav när du registrerade ditt personliga konto i ID06-systemet.
  2.  Beställ dina nya kort här
Guide, beställ kort
Det går inte att beställa ID06-kort, vad är fel? 1, Har du registrerat ett personligt konto i ID06-systemet?
  2, Är företaget registrerat i ID06-systemet?
  Om inte, registrera här
Företagsregistreringen måste godkännas av firmatecknare. Registreringen kommer att nekas om det inte är firmatecknare som godkänner.
För att du ska få beställa ID06-kort för ett företag måste du vara:
    • Firmatecknare eller
    • Godkänd beställare/administratör. Firmatecknaren godkänner vilka som får beställa och de läggs till i systemet när företaget registreras.
När företaget är registrerat måste alla som ska ha ett ID06-kort och beställare/administratörer registrera ett personligt ID06-konto.
Registrera personligt konto här
Därefter kan nya kort beställas i Nexus orderportal
Varför kan jag inte logga in med e-post och lösenord som jag tidigare fått från er? De inloggningsuppgifter du tidigare fått av Nexus gäller för beställningar av gamla ID06-kort 1.0. För att beställa nya kort måste du först registrera företag och personuppgifter i det nya ID06-systemet.
Här registrerar du företag och personligt konto
När företaget är registrerat kan firmatecknare och/eller administratörer beställa nya ID06-kort 2.0
Beställ ID06-kort här
Här finns instruktioner för registrering, beställning och aktivering av nya kort
Kan jag byta leveransadress? Ja det kan du. Har du beställt kort tidigare kommer du automatiskt att se en lista med leveransadresser att välja mellan. Välj en adress från listan eller skriv in en ny adress. Beställningen skickas till vald adress.
Produktblad för ID06-kort 2.0 Ladda ned produktbladet för ID06-kort 2.0 här.
Hur kan jag få snabb leverans av ID06-kort? Om du har bråttom att få ditt ID06-kort kan du välja PRIO (prioriterad beställning) leverans. Om Kortinnehavaren godkänner beställningen före kl 12.00 en helgfri vardag skickas kortet med A-post nästkommande helgfri vardag. Pris för PRIO leverans
Vad skiljer ett besökskort från ett vanligt ID06-kort? Ett besökskort kan inte användas för in/utpassering eller för att registrera personen i personalliggare då det inte innehåller någon teknik. Besökskorten ska endast användas för besökare som tillfälligt vistas på arbetsplatsen tillsammans med en ansvarig. Den ansvariga måste ha ett standard ID06-kort.

Godkänna beställning

Vem godkänner kortbeställningen?
  1. Beställare/Administratör godkänner beställningen
  2. Nexus godkänner att beställningen uppfyller kraven (ex krav på korrekt foto)
  3. Kortinnehavaren godkänner sin kortbeställning
Först när alla tre instanser har godkänt kommer kortet att kunna produceras!
Jag kan inte godkänna min kortbeställning, varför? Alla personuppgifter i beställningen, ex namn eller personnummer, måste stämma överens med ditt BankID. Om namnet eller personnumret är fel kommer du inte kunna godkänna din beställning. Beställaren måste korrigera uppgifterna i beställningen och skicka den korrigerade kortbeställningen till dig för nytt godkännande.

Guide, godkänn ID06-kort med BankID
Guide, godkänn ID06-kort med pass/ID-kort

Du behöver använda Googel Chrome som webbläsare för att kunna godkänna ditt kort. Ladda ned Google Chrome 
Om länken som du fått via e-post, ändå inte fungerar,  kontakta ID06 AB
Beställningen har inte godkänts av Nexus, varför? Något i beställningen är felaktigt. Ofta är det fotot som inte uppfyller kraven. Beställaren får ett mail från Nexus som meddelar att kortet nekats samt orsaken. När kortet nekats måste en ny beställning göras. Regler för fotot finns här
Som beställare kan du se status för dina kortbeställningar i orderportalen.
  1. Välj Tidigare beställningar
  2. I statusfältet väljer du Ej godkänt av Nexus
  3. Sök
Beställningen har inte godkänts av kortinnehavaren, vad händer nu? Nexus kan inte producera kortet innan det godkänts av kortinnehavaren som bekräftar beställningen med BankID.
I orderportalen kan kortinnehavaren som försökt godkänna kortet men misslyckats, skriva in en orsak, ex felstavat namn. Om uppgifter i beställningen inte stämmer överens med personuppgifterna i kortinnehavarens BankID kan kortet inte godkännas.
Guide, godkänn kort med BankID
Guide, godkänn kort med pass/ID-kort
Problem att öppna länkar för att aktivera och godkänna kort? Byt webbläsare och använd Google Chrome. Ladda ned Google Chrome här
Vilket kort kan beställas till olika nationaliteter? Information och regelverk från ID06 AB som visar vilka nationaliteter som det nu finns systemstöd för, hittar du här.
Uppdateringar sker kontinuerligt där nya länder och ID-handlingar som är godkända läggs till.

Se status på kort

Var kan jag se status för ett kort? I beställningsportalen kan du se status för alla kort som finns registrerade på företaget.
Gör så här:
  1. Logga in till Nexus beställningsportal
  2. Välj Tidigare beställningar
  3. Klicka på Status och välj den kortstatus du vill se. Sök.

Ändra/spärra kort

Hur spärrar jag ett kort?
    1. Logga in på Nexus beställningsportal och välj TIDIGARE BESTÄLLNINGAR.
    2. Klicka på SÖK på personnummer för den kortinnehavare vars uppgifter ska ändras.
    3. Klicka på förstoringsglaset till höger vid valt kort
    4. Kicka på Åtgärder och välj Spärra kort.
    5. Kortet är nu spärrat.
I ID06 portalen finns både begreppen Spärra och Terminiera kort. Skillnaden är:
Ett Spärrat kort kan aktiveras och användas igen.
Ett Terminierat kort kan inte återaktiveras utan ett nytt kort måste beställas.

Obs! Det går bara att spärra kort som har aktiverats av kortinnehavaren. Behöver du spärra ett kort med status producerat måste du välja Terminiera kort.

Företag betalar kvartalsavgifter för alla aktiva och producerade kort så för att inte riskera att betala för mycket är det viktigt att kort som inte används, spärras eller terminieras!
Hur ändrar jag en beställning?
  1. Logga in till Nexus beställningsportal och välj TIDIGARE BESTÄLLNINGAR.
  2. Skriv in personnummer för den kortinnehavare vars uppgifter ska ändras och klicka på sök.
  3. Klicka på förstoringsglaset till höger vid valt kort.
  4. Klicka på Åtgärder och välj Ändra beställning.
  5. Ändra uppgifter som stavning av namn, telefonnummer, personnummer m.m.
  6. Klicka på Spara.
  7. Klicka på Åtgärder och skicka ut ny påminnelse.
  8. Kortinnehavaren får nu meddelande för att godkänna de ändrade uppgifterna.
 
Skillnad mellan Spärrat och Terminierat kort? Ett Spärrat kort kan aktiveras igen och kommer då att fungera som vanligt.
Ett Terminerat kort kan inte återaktiveras utan måste ersättas med ett nytt kort.

Aktivera kort

Länk till aktivering i ID06 systemet Här aktiverar du ditt kort.
Så här aktiverar du ditt nya kort med BankID Guide för hur du aktiverar ditt kort med BankID
Så här aktiverar du ditt nya kort med pass eller ID-kort Guide för hur du aktiverar ditt nya kort med pass eller nationellt ID

Foto på kortet

Vilka krav ställs på fotot till ID06-kortet? Fotot måste ha:
  • Vit enfärgad bakgrund.
  • Huvud och axlar ska utgöra 70-80% av bildytan.
  • Bilden måste vara skarp, utan reflektioner eller skuggor.
Observera, om fotot inte uppfyller kraven måste Nexus neka kortet och en ny kortbeställning med ett nytt foto måste läggas.
Varför produceras inte vårt kort – felaktigt foto? Reglerna för fotot på ID06-kort 2.0 är strängare än tidigare och vi som kortleverantör har krav på oss från ID06 AB att strikt följa reglerna för fotokraven och vi måste neka kort vars foto inte uppfyller kraven.
Du hittar hela kravlistan för ett godkänt foto här
Här kan du se exempel på foton som inte godkänns

Kortet fungerar ej

Kortet är producerat men inte aktivt, vad ska jag göra? Kortinnehavaren måste aktivera sitt kort när det levererats. Här finns en guide för hur kortet aktiveras. Observera att kortinnehavaren måste aktivera kortet på egen hand när ni får kortet. För att aktivera kortet kan kortinnehavaren logga in här.
Vart hittar jag min PIN-kod? När du aktiverar ditt ID06-kort 2.0 kopplas automatiskt en PIN-kod till ditt kort. Du kan se din PIN-kod genom att
1. Logga in på ID06 portalen.
2. Klicka på Mina kort och sedan på visa mina aktiva kort.
3. Klicka på ditt kort och scrolla ner till visa pin-kod.
Problem att registrera kortet i personliggaren eller vid dörren? De nya ID06-korten skiljer på några punkter från de gamla korten. Har du problem att registrera ditt nya kort i personaliggaren, gör så här:
1, Kortet behöver visas en längre tid framför den elektroniska personalliggaren eller dörrläsaren för att registreras.
2, Placera en så stor del av kortet som möjligt mot personalliggaren/läsaren. Vifta inte med kortet, då kan det låsa sig!
3, Har du aktiverat kortet? För att fungera måste kortet vara aktiverat, gör det här
4, Kontakta leverantören av den elektroniska personalliggaren. Om du är besökare på bygget, kontakta byggherren.
Kortet är trasigt Kortet är trasigt och fungerar inte. Vad är fel? Börja med att kontrollera: 1, Har du aktiverat kortet? Ett nytt kort måste aktiveras för att gå att använda. Aktivera kortet här 2, Kortet är aktiverat men har därefter upphört att fungera. Kontrollera om kortavgiften till ID06 AB är betald. Om avgiften inte betalats ändrar ID06 AB status på kortet från Aktiverad till Producerat och kortet går inte att använda. När avgiften är betald kan kortet användas igen. Kontakta ID06 AB om du har frågor på din kortavgift; support@id06.se 3, Kortet har på något sätt gått sönder och behöver reklameras. Reklamera kortet

Logotyp

Hur gör jag för att få företagets logotyp i färg på kortet? Du kan välja logotyp i färg i orderportalen. Gör så här:
  1. Logga in till orderportalen
  2. Klicka på kugghjulet högst upp på sidan och välj logotyp. Spara.
  3. Klicka på knappen Färglogga för att aktivera valet.
  4. Samtliga kommande kort kommer att produceras med logotyp i färg.
Har du problem, skicka då logotyp tillsammans med organisationsnummer, kontaktuppgifter och ett godkännande om den extra kostnad på 20 SEK till colorlogo@nexusgroup.com Obs! det måste vara en befintlig beställare för företaget som mailar om ändringen!
 
Vilken storlek ska logotypen ha när jag laddar upp den? Loggan ska vara minst 354px bred och 118px hög för den nya standarden.
Jag har laddat upp en logotyp men den visas inte på min beställning, vad är fel? Visas inte logotypen upp när du ska beställa kort (trots att du laddat upp den) skicka ett mail till colorlogo@nexusgroup.com bifoga logotyp, och organisationsnummer samt ange om logotypen ska vara i färg eller svartvitt.
Hur ändrar jag vår logotyp? I orderportalen klickar du på kugghjulsikonen högst upp på sidan. Klicka sedan på länken Företagslogotyp. Nu kan du ladda upp din logotyp samt välja om den (mot en extrakostnad) ska printas i färg på kortet.

Pris

Vad kostar ett ID06-kort? Priser för kort och tjänster hittar du här

Viktigt!

Du måste använda webbläsaren Google Chrome för att kunna registrera dig i ID06-systemet!

Ladda ned Google Chrome här


Har du problem med

  • att registrera ditt personliga ID06-konto
  • att logga in med BankID
  • att godkänna ditt konto
  • att aktivera ditt nya kort
  • att firmatecknaren inte kan godkänna företagsregistreringen

Kontakta då ID06 AB:
E-post: support@id06.se
Webb: https://id06.se/