ID06-kortet

Orderportalen

Hur loggar jag in till orderportalen? Så här beställer du ID06-kort:
  1.  Använd den e-postadress och lösenord som du angav när du registrerade ditt personliga konto i ID06-systemet.
  2.  Beställ dina nya kort här
Guide, beställ kort
Vi kan inte beställa ID06-kort, vad är fel? 1, Har du registrerat ett personligt konto i ID06-systemet?
2, Är företaget registrerat i ID06-systemet?
Om inte, registrera här
Guide, skapa ID06-konto med BankID
Guide, skapa ID06-konto med pass/ID-kort
Guide, registrera företaget
Företagsregistreringen måste godkännas av firmatecknare. Registreringen kommer att nekas om det inte är firmatecknare som godkänner.För att du ska få beställa ID06-kort för ett företag måste du vara:
  • Firmatecknare eller
  • Godkänd beställare/administratör. Firmatecknaren godkänner vilka som får beställa och de läggs till i systemet när företaget registreras.
  • Guide, utse kortbeställare
Varför kan jag inte logga in med e-post och lösenord som jag tidigare fått från er? De inloggningsuppgifter du tidigare fått av Nexus gäller för beställningar av gamla ID06-kort 1.0!För att beställa nya kort behöver du registrera företag och personuppgifter i det nya ID06-systemet. Här registrerar du företag och personligt konto Guider:
  1. Skapa ett ID06-konto
  2. Registrera företaget
  3. Utse kortbeställare
  4. Beställ kort
Beställ ID06-kort här
Orderportalen är långsam, vad kan jag göra? Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Google Chrome. Ladda ned Google Chrome
Kan jag byta leveransadress? Ja det kan du. Har du beställt kort tidigare kommer du automatiskt att se en lista med leveransadresser att välja mellan. Välj en adress från listan eller skriv in en ny adress. Beställningen skickas till vald adress.
Vilket kort kan beställas till olika nationaliteter? Info från ID06 AB som visar vilket ID06-kort som ska beställas utifrån land och tekniskt systemstöd:
  • Carina, svensk medborgare och som arbetar på ett svenskt företag, ska beställa nytt ID06 kort då hennes nuvarande enligt den gamla standarden, 1.0, giltighetstid löper ut 21 juni 2019. Till Carina kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den nya standarden, 2.0.
  • Benny, svensk medborgare, på samma företag har ett ID06 kort enligt den gamla standarden, 1.0, vars giltighetstid löper ut 21 januari 2020. Till Benny kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den nya standarden, 2.0, och det i god tid före 21 januari 2020 då kort av den gamla standarden upphör att gälla.
  • Claus, tysk medborgare, arbetar på ett tyskt företag som ska utföra entreprenad i Sverige med start i augusti 2019. För tyska medborgare saknar ID06 för närvarande tekniskt systemstöd för att ansluta företaget och beställa ID06 kort enligt den nya standarden, 2.0. Till Claus kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den gamla standarden, 1.0, detta kort är då giltigt fram tills det att tekniskt systemstöd för att byta till ID06 kort enligt nya standarden, 2.0, finns, oavsett angiven giltighetstid för kortet. ID06 meddelar när detta är möjligt preliminärt från Q4 2019.
    Se övrigt regelverk kring medborgare från EU/EES land, anställda i utländskt företag.
  • Pjotr som arbetar i ett polskt företag som ska utföra entreprenader i Sverige och behöver då ansluta sig till ID06. Företagets firmatecknare ska ansluta företaget enligt LoA2 till ID06 2.0 och till sina polska medarbetare kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den nya standarden, 2.0.
    Se övrigt regelverk kring medborgare från EU/EES land, anställda i utländskt företag.

  • Veiko, litauisk medborgare, anställs av ett svensk företaget i juli 2019.  Till Veiko kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den nya standarden, 2.0.
    Se övrigt regelverk kring medborgare från EU/EES land, anställda i svenskt företag.
  • Aleksandr, medborgare från Ukraina, arbetar för ett svenskt företag och behöver ha ett nytt ID06 Kort då hans nuvarande har förkommit. Till Aleksandr kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den gamla standarden, 1.0, detta kort är då giltigt fram tills det att tekniskt systemstöd för att byta till ID06 kort enligt nya standarden, 2.0, finns, oavsett angiven giltighetstid för kortet. ID06 meddelar när detta är möjligt preliminärt från Q4 2019.
    Se övrigt regelverk kring medborgare från tredjeland, anställda i svenskt företag.

  •  Irina, boende i Lettland, är statslös och har ett så kallat främlingspass. Irina ska arbeta för ett svenskt företag med start i augusti 2019.  Till Irina kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den gamla standarden, 1.0, detta kort är då giltigt fram tills det att tekniskt systemstöd för att byta till ID06 kort enligt nya standarden, 2.0, finns, oavsett angiven giltighetstid för kortet. ID06 meddelar när detta är möjligt preliminärt från Q4 2019.
    Se övrigt regelverk kring medborgare från EU/EES land, anställda i svenskt företag.
  • Wojtek, vitrysk medborgare, ska arbeta för, ett Litauisk företag i Sverige och behöver ID06 Kort Till Wojtek kan företaget bara beställa ID06 kort enligt den gamla standarden, 1.0, detta kort är då giltigt fram tills det att tekniskt systemstöd för att byta till ID06 kort enligt nya standarden, 2.0, finns, oavsett angiven giltighetstid för kortet. ID06 meddelar när detta är möjligt preliminärt från Q4 2019.
    Se övrigt regelverk kring medborgare från tredjeland anställda i utländskt företag.
 
Produktblad för ID06-kort 2.0 Ladda ned produktbladet för ID06-kort 2.0 här.
Hur kan jag få snabb leverans av ID06-kort? Om du har bråttom att få ditt ID06-kort kan du välja PRIO (prioriterad beställning) leverans. Om Kortinnehavaren godkänner beställningen före kl 12.00 en helgfri vardag skickas kortet med A-post nästkommande helgfri vardag.Pris för PRIO leverans

Godkänna beställning

Vem godkänner kortbeställningen?
  1. Beställare/Administratör godkänner beställningen
  2. Nexus godkänner att beställningen uppfyller kraven (ex krav på korrekt foto)
  3. Kortinnehavaren godkänner sin kortbeställning
Först när alla tre instanser har godkänt kommer kortet att kunna produceras!
Jag kan inte godkänna min kortbeställning, varför? Alla personuppgifter i beställningen, ex namn eller personnummer, måste stämma överens med ditt BankID. Om namnet eller personnumret är fel kommer du inte kunna godkänna din beställning. Beställaren måste korrigera uppgifterna i beställningen och skicka den korrigerade kortbeställningen till dig för nytt godkännande.

Guide, godkänn ID06-kort med BankID
Guide, godkänn ID06-kort med pass/ID-kort

Du behöver använda Googel Chrome som webbläsare för att kunna godkänna ditt kort. Ladda ned Google Chrome 
Om länken som du fått via e-post, ändå inte fungerar,  kontakta ID06 AB
Beställningen har inte godkänts av Nexus, varför? Något i beställningen är felaktigt. Ofta är det fotot som inte uppfyller kraven. Beställaren får ett mail från Nexus som meddelar att kortet nekats samt orsaken. När kortet nekats måste en ny beställning göras. Regler för fotot finns här
Som beställare kan du se status för dina kortbeställningar i orderportalen.
  1. Välj Tidigare beställningar
  2. I statusfältet väljer du Ej godkänt av Nexus
  3. Sök
Beställningen har inte godkänts av kortinnehavaren, vad händer nu? Nexus kan inte producera kortet innan det godkänts av kortinnehavaren som bekräftar beställningen med BankID.
I orderportalen kan kortinnehavaren som försökt godkänna kortet men misslyckats, skriva in en orsak, ex felstavat namn. Om uppgifter i beställningen inte stämmer överens med personuppgifterna i kortinnehavarens BankID kan kortet inte godkännas.
Guide, godkänn kort med BankID
Guide, godkänn kort med pass/ID-kort
Problem att öppna länkar för att aktivera och godkänna kort? Byt webbläsare och använd Google Chrome. Ladda ned Google Chrome här

Se status på kort

Var kan jag se status för ett kort? I beställningsportalen kan du se status för alla kort som finns registrerade på företaget.
Gör så här:
  1. Logga in till Nexus beställningsportal
  2. Välj Tidigare beställningar
  3. Klicka på Status och välj den kortstatus du vill se. Sök.

Ändra/spärra kort

Hur spärrar jag ett kort?
  1. Logga in på Nexus beställningsportal och välj TIDIGARE BESTÄLLNINGAR.
  2. Klicka på SÖK på personnummer för den kortinnehavare vars uppgifter ska ändras.
  3. Klicka på förstoringsglaset till höger vid valt kort
  4. Kicka på Åtgärder och välj Blockera kort.
  5. Kortet är nu spärrat.
Observera att det endast går att spärra kort som har aktiverats av kortinnehavaren. Har kortet fortfarande statusen ”producerat” behöver ni maila till id06@nexusgroup.com för att spärra kortet, ange då vilket kortnummer det gäller.
Hur ändrar jag en beställning?
  1. Logga in till Nexus beställningsportal och välj TIDIGARE BESTÄLLNINGAR.
  2. Skriv in personnummer för den kortinnehavare vars uppgifter ska ändras och klicka på sök.
  3. Klicka på förstoringsglaset till höger vid valt kort.
  4. Klicka på Åtgärder och välj Ändra beställning.
  5. Ändra uppgifter som stavning av namn, telefonnummer, personnummer m.m.
  6. Klicka på Spara.
  7. Klicka på Åtgärder och skicka ut ny påminnelse.
  8. Kortinnehavaren får nu meddelande för att godkänna de ändrade uppgifterna.
OBS! Kortet går inte att ändra om kortinnehavaren har nekat kortet! Då måste en ny kortbeställning göras!

Aktivera kort

Länk till aktivering i ID06 systemet Här aktiverar du ditt kort.
Så här aktiverar du ditt nya kort med BankID Guide för hur du aktiverar ditt kort med BankID
Så här aktiverar du ditt nya kort med pass eller ID-kort Guide för hur du aktiverar ditt nya kort med pass eller nationellt ID

Foto på kortet

Vilka krav ställs på fotot till ID06-kortet? Fotot måste ha:
  • Vit enfärgad bakgrund.
  • Huvud och axlar ska utgöra 70-80% av bildytan.
  • Bilden måste vara skarp, utan reflektioner eller skuggor.
Observera, om fotot inte uppfyller kraven måste Nexus neka kortet och en ny kortbeställning med ett nytt foto måste läggas.
Varför produceras inte vårt kort – felaktigt foto? Reglerna för fotot på ID06-kort 2.0 är strängare än tidigare och vi som kortleverantör har krav på oss från ID06 AB att strikt följa reglerna för fotokraven och vi måste neka kort vars foto inte uppfyller kraven.
Du hittar hela kravlistan för ett godkänt foto här
Här kan du se exempel på foton som inte godkänns

Kortet fungerar ej

Kortet är producerat men inte aktivt, vad ska jag göra? Kortinnehavaren måste aktivera sitt kort när det levererats. Här finns en guide för hur kortet aktiveras.Observera att kortinnehavaren måste aktivera kortet på egen hand när ni får kortet. För att aktivera kortet kan kortinnehavaren logga in här.
Vart hittar jag min PIN-kod? När du aktiverar ditt ID06-kort 2.0 kopplas automatiskt en PIN-kod till ditt kort. Du kan se din PIN-kod genom att1. Logga in på ID06 portalen. 2. Klicka på Mina kort och sedan på visa mina aktiva kort. 3. Klicka på ditt kort och scrolla ner till visa pin-kod.
Problem att registrera kortet i personliggaren eller vid dörren? De nya ID06-korten skiljer på några punkter från de gamla korten. Har du problem att registrera ditt nya kort i personaliggaren, gör så här:
1, Kortet behöver visas en längre tid framför den elektroniska personalliggaren eller dörrläsaren för att registreras.
2, Placera en så stor del av kortet som möjligt mot personalliggaren/läsaren. Vifta inte med kortet, då kan det låsa sig!
3, Har du aktiverat kortet? För att fungera måste kortet vara aktiverat, gör det här
4, Kontakta leverantören av den elektroniska personalliggaren. Om du är besökare på bygget, kontakta byggherren.

Logotyp

Hur gör jag för att få företagets logotyp i färg på kortet?
    1. Är det första gången du beställer ID06-kort 2.0? I så fall kan du välja logotyp i färg i orderportalen. Samtliga kommande kort kommer då att produceras med logotypen i färg.
    2. Har du beställt 2.0 kort vid tidigare tillfälle eller problem med att ladda upp logotypen? Skicka då logotypen tillsammans med organisationsnummer, kontaktuppgifter och ett godkännande om den extra kostnaden på 20 SEK till colorlogo@nexusgroup.com så hjälper vi dig. Observera att det måste vara en befintlig beställare för företaget som mailar om ändringen.
Vilken storlek ska logotypen ha när jag laddar upp den? Loggan ska vara minst 354px bred och 118px hög för den nya standarden.
Jag har laddat upp en logotyp men den visas inte på min beställning, vad är fel? Visas inte logotypen upp när ni ska beställa kort trots att ni laddat upp den skicka ett mail till colorlogo@nexusgroup.com med er logotyp, organisationsnummer och ifall logotypen ska vara i färg eller svartvit så hjälper vi er.
Hur ändrar jag vår logotyp? Maila den nya logotypen, organisationsnummer och dina kontaktuppgifter till colorlogo@nexusgroup.com och om logotypen ska vara i färg eller svartvitt så hjälper vi dig!

Pris

Vad kostar ett ID06-kort? Priser för kort och tjänster hittar du här

Viktigt!

Du måste använda webbläsaren Google Chrome för att kunna registrera dig i ID06-systemet!

Ladda ned Google Chrome här


Har du problem med

  • att registrera ditt personliga ID06-konto
  • att logga in med BankID
  • att godkänna ditt konto
  • att aktivera ditt nya kort
  • att firmatecknaren inte kan godkänna företagsregistreringen

Kontakta då ID06 AB:
E-post: support@id06.se
Webb: https://id06.se/